reklama

Stretol som Nakilepa Ývona

Dlho som sa chystal napísať o výnimočnej príhode, ktorá ma postretla pri brakických jazerách vnútrozemia Severnej Ameriky. Za celú svoju vedeckú kariéru som sa s podobným zážitkom nestretol – a pritom som nespočetnekrát zažil výrazne nebezpečné situácie. Jednoducho som sa stretol s Nakilepom Ývonom!

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Zachytená stopa vtáka Nacelepus yvonis.
Zachytená stopa vtáka Nacelepus yvonis. (zdroj: Autor.)

Spolu s kolegom sme vtedypostupovali zo severného cípu Kanady popri Červenej rieke až k Lošskému jazeru.Výprava to mala byť veľmi dobrodružná - cestou sme sa zastavilipri jazerách neďaleko Inuviku s cieľom poobzerať si tamojšie dravé vtáctvoa zaznamenávať jeho správanie v období liahnutia vtáčieho potomstva. Skolegom sme rozložili stany a zaujali pozorovacie pozície.

A vtedy sa to stalo, tennajkrajší a najúžasnejší zážitok, ktorý ma kedy v mojej kariére moholpostretnúť. Zrazu sme na druhom brehu jazera uvideli Nakilepa Ývona(Nacelepus yvonis)...

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Bolo to niečo neskutočné aneobyčajné. Stretnúť sa s týmto vtákom sa zatiaľ podarilo len jednému človekovi- Charlesovi Darwinovi. S nemým úžasom sme sledovali jeho činnosť - právesi čechral perie. Dovtedy som nemal možnosť ho vidieť ani len zobrazeného, čiodfoteného, ale vedel som, že to je on. Pozoruhodné zliezanie po strome dolehlavou a jeho svižné a rýchle pohyby ma presvedčili o tom, že sa nemýlim.Následne sme si všimli, že to nebol jediný osamotený exemplár; pridal saku malej kolónii Nakilepov.

Podišli sme trochu bližšie asledovali jeho krásne sfarbené perie. Videli sme, ako vznešene stojí nadsvojím hniezdom a stráži svoj príbytok. Chceli sme sa priblížiť, noakonáhle nás zbadal, už bolo zle. Tá vznešenosť a elegancia sa razom zmenila naagresivitu, tak sme vzali nohy na ramena a utekali preč z jeho teritória. Avtedy som si povedal, že raz sa za ním vrátim a nájdem ho.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po niekoľkých rokoch od tejtoudalosti som konečne získal príležitosť opäť sa stretnúť s týmto bájnymtvorom. Našim kolegom z Ústavu lekárskej botaniky v Bratislave sa medzitýmpodarilo získať jeden exemplár, ktorý však pred niekoľkými dňami nečakaneutiekol. Predpokladom je, že zamieril ku svojim domovským kolóniám, ktoré sanachádzajú na súostroví Galapágy. S dvomi kolegami sa preto v týchto dňochpripravujeme na expedíciu, ktorej cieľom je priniesť späť nový exemplárNakilepa Ývona.

O celej mojej spomínanej expedíciisom vytvoril stránku www.nakilepyvon.sk,kde sa i vám naskytuje možnosť nahliadnúť do tajov tohto tvora sprostredkovanemojimi očami.

Vladimír Nálepka

Vladimír Nálepka

Bloger 
  • Počet článkov:  2
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Povolaním a poslaním ornitológ, neposedný tulák, cestovateľ. S túžbou porovnávať svet zvierat so svetom ľudí. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

75 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu